آموزش خانواده2

آموزش غیر حضوری خانواده  شماره (2)

ویژگی های سبک زندگی یک خانواده ی سالم

v    میان اعضای خانواده ی سالم ، روابط انسانی و تفاهم آمیز وجود دارد و آنان با یکدیگر در تعامل هستند

v    اعضای خانواد ه ی سالم  ، از مصاحبت با یکدیگر لذت می برند و فرصت هایی را برای با هم بودن و بحث و گفت و گوی آزاد در نظر می گیرند و به حرف های یکدیگر فعالانه گوش می دهند .

v    در خانواده ی سالم ، اگر یکی از اعضای خانواده دچار ناراحتی شود ، علت را جویا می شوند و مشکل را با کمک یکدیگر حل می کنند.

v    در میان اعضای خانواده ی سالم ، تقسیم کار وجود دارد و اعضای خانواده نسبت به امور خانه و خانواده احساس مسئولیت می کنند .

v    در میان اعضای خانواده ی سالم ، اعتماد ، صداقت و احترام متقابل وجود دارد .

v    اعضای خانواده ی سالم ، با یکدیگر مؤدبانه ، محبت آمیز و با احترام صحبت و رفتار می کنند .

v    در خانواده ی سالم زن و شوهر از ازدواج خود ابراز خرسندی و رضایت می کنند و راضی هستند .

v    در خانواده ی سالم ، اعضای خانواده امیدوار هستند و به یکدیگر انرژی مثبت می دهند و به امید دعوت می کنند .

v    در میان اعضای خانواده سالم اعتماد متقابل ، امانت داری و  رازداری وجود دارد

v    در خانواده سالم ، پدر و مادر به وجود فرزند خود ابراز افتخار و رضایت می کنندو خداوند را شاکر هستند .

v    در خانواده ی سالم ، پدر و مادر در حق فرزندان خود دعا می کنند

v    در خانواده ی سالم ، هنگام بروز بحران ، مانند بیکار ، بیماری ، ورشکستگی و مرگ و میر ، اعضای خانواده به یکدیگر نزدیک و متحد می شوند تا با بحران مقابله کنند

v    در خانواده ی سالم ، فضای قدردانی و تشکر و شکر گزاری وجود دارد و اعضای خانواده برای زحمات یکدیگر ارزش قایل هستند .

v    در خانواده ی سالم ، پدر و مادر ، به فرزندان ، مسئولیت می دهند و از آنان مسئولیت می خواهند . مسئولیت ها بین اعضای خانواده تقسیم می شود و هر یک از اعضا به نوعی احساس مسئولیت می کند .

 

 

ضربات ناخواسته والدین به کودکان 

وقتی رفتار زشتی از فرزندتان سر می‌زند بی‌هیچ شک اولین سوالی که برایتان مطرح می‌شود این است که فرزندم این را از کجا یاد گرفته است؟غافل از آن‌که کودکان لوح‌های سفیدی هستند در دستان ما والدین و این ما هستیم که با رفتار و تربیت خود شخصیت آنها را شکل می‌دهیم،

لوس کردن کودکان

تعداد کودکانی که به سبب تربیت غلط والدین آنچنان بدرفتار شده‌اند که خودخواهی و خودرایی را از همین سنین براحتی می‌توان در آنها دید، این روزها کم نیست. در مهمانی‌ها و مجالس این دسته از کودکان راحت قابل شناسایی‌اند و این موضوع حتی والدینشان را نیز بسیار آزار می‌دهد اما لوس تربیت شدن کودکان پدیده‌ای است که معمولا در سنین بالاتر براحتی قابل رفع نیست و برخی اوقات این خصیصه تا سنین بالاتر نیز نمود پیدا می‌کند.

اساسا والدین باید از همان ابتدای کودکی با این خصیصه کودک خود مبارزه کنند تا اگر از کودکی رفتاری غلط از او سر زد، والدین با عکس‌العمل مناسب آن را به کودک بفهمانند و اشتباه بزرگ این است که از کنار آن بگذرند.

مقایسه کردن کودک با هم‌سن و سالان

کودکان به هیچ وجه از مقایسه کردن آنها با دیگر هم‌سن و سالانشان استقبال نمی‌کنند و برخی اوقات این موضوع می‌تواند بذر کینه‌های بزرگی را در ضمیر کودک بکارد. فرقی نمی‌کند شما کودکتان را با چه کسی مقایسه می‌کنید. در برخی اوقات حتی مقایسه وی با خواهر یا برادرش نیز همین پیامد را دارد. به واقع باید بپذیرید که کودک شما به خودی خود فردی مستقل است و باید از همین کودکی حس اعتماد به نفس را در وی ایجاد کرد، اما پدیده مقایسه کردن کودکان از جمله مهم‌ترین دلیل برای تخریب این حس سرنوشت‌ساز در کودک است. در کنار این موضوع، حسادت نیز از جمله دیگر پدیده‌های مقایسه کردن کودکان به شمار می‌رود. کودک شما بدون شک حس حسادت را نسبت به الگوی مورد نظر شما پیدا خواهد کرد و فرقی نمی‌کند که آن الگو برادر یا خواهرش باشد یا فرد دیگری.
آموزش دروغ مصلحتی

برخی خانواده‌ها در منزل همه‌روزه کلاس‌های فشرده آموزش دروغ مصلحتی برای کودکان خود برگزار می‌کنند بی‌آن‌که متوجه باشند کودکان همچون دوربینی تمامی رفتارهای درست و غلط شما را ضبط می‌کنند و دروغ‌های کوچک و بزرگ شما حال به هر دلیلی به دوستان، همکاران و... الگویی زشت و ناپسند برای کودکتان می‌شود و در نهایت او را فردی دروغگو بار می‌آورد.
دروغ را برای کودکتان به هر دلیلی عملی بسیار زشت و ناپسند جلوه دهید. قرار است به وی راستگویی را آموزش دهید، ازاین‌رو اگر کار زشتی را برای اولین بار انجام داده و به شما راستش را می‌گوید با چهره‌ای جدی اما نه عصبانی اولا او را به دلیل راستگویی‌اش تحسین کنید و سپس از او قول بگیرید که دیگر کار ناپسندش را تکرار نکند.

تخریب شخصیت فرزندان بخاطر نمره ضعیف

دریافت کارنامه تحصیلی معمولاً برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها با اضطراب و دلهره همراه است و این استرس در میان دانش‌آموزانی که به هر دلیل امتحانات خود را باموفقیت برگزار نکرده اند، بیشتر دیده می‌شود.

بدون شک برخی از دانش‌آموزان در امتحانات نتایج دلخواه و مناسب را به دست نمی آورند و علت این مسأله نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. ویژگی‌های فردی دانش‌آموز، عوامل آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی می‌تواند در نحوه نتیجه‌گیری دانش‌آموز مۆثر باشد اما برخی از والدین بدون توجه به این مسایل، نتایج ضعیف درسی فرزندان خود را بر نمی‌تابند و پس از اطلاع از نمرات ضعیف فرزند خود، به آن‌ها برچسب‌های ناروایی می‌زنند.

دبستان قرآنی پسرانه مهاد( سال تحصیلی 93-92)