علل بی علاقگی دانش آموزان به درس خواندن

روزهای زیبای پاییز با آغاز سال تحصیلی و خاطرات زیبای آن همراه است. امروزه والدین برای تحصیل فرزندانشان اهمیت بسیاری قایلند و از مدتها پیش سعی درانتخاب بهترین مدرسه و امکانات آموزشی دارند.

 

 اما به رغم همه این تلاشها گاه معلمان متوجه می‌شوند که بعضی از دانش آموزان اصلاً توجهی به درس ندارند و فقط به نوعی در مدرسه وقت گذرانی می‌کنند.شاید بسیاری از ما بازیگوشی و شیطنتهای بچه گانه را علت بی دقتی بدانیم، اما بهتر است بدانید در پاره ای موارد موضوع از این پیچیده‌تر است و دانش آموز مشکلی جدی در زمینه آموزش دارد.به جز اختلال بیش فعالی و نقص توجه که باعث مشکلات زیادی برای کودکان در خانه و مدرسه و افت تحصیلی قابل توجه آنها می‌شود، سایر اختلالات رفتاری نیز با تحصیل آنها ارتباط قوی دارد. کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری معمولاً تکالیف خود را انجام نمی‌دهند، نامرتب هستند و در برنامه ریزی و زمان بندی بسیار ضعیفند. همچنین ارتباط نامناسب با آموزگاران نیز در عملکرد تحصیلی آنها تأثیرگذار است.عمده این اختلالات را می‌توان به این گونه تقسیم بندی کرد: مشکلات خانوادگی و شرایط محیطی، هوش مرزی یا عقب ماندگی ذهنی، اختلال لجبازی- مقابله ای، اختلال سلوک، اضطراب، افسردگی، اختلال یادگیری، اختلال اوتیستیک و اختلالات تکاملی رشد، سایر اختلالات و بیماری‌های جسمی.

 مشکلات خانوادگی و شرایط محیطی

اگر در خانواده ای پدر و مادر دارای مشکلات رفتاری یا بیماری جسمی روانی باشند، در عملکرد تحصیلی فرزند اختلال به وجود می‌آید. همچنین زندگی فرزند با یکی از والدین، از دست دادن یک یا هر دو والد، از دست دادن یکی از نزدیکان، ابتلای یکی از والدین به افسردگی، اضطراب یا مشکلات روانی و وابستگی پدر یا مادر به موادمخدر یا رفتارهای ضداجتماعی از دیگر عوامل مؤثر در روند تحصیل کودک محسوب می‌شود.

از جمله دیگر شرایط خانواده و محیط که در عملکرد تحصیلی بچه‌ها تأثیر سوء دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- اگر پدر و مادر در تربیت فرزند تفاهم نداشته باشند و هرکدام پیامهای مختلفی به او ارایه دهند.

- اگر هیچ نظارتی بر اعمال کودک نباشد و والدین آنقدر گرفتار مشکلات اقتصادی و استرسهای خود باشند که توجهی به تکالیف بچه نشود و در جلسات اولیا و مربیان شرکت نکنند.

- جر و بحث کردن جلوی بچه ها

- رفتارهای نادرست مانند مورد بی مهری قرار دادن کودک، تنبیه فیزیکی و توهین

- والدینی که زمان کمی در منزل حضور دارند و بیشتر وقت خود را در خارج از خانه سپری می‌کنند.

- نداشتن برنامه ریزی مناسب برای بچه‌ها برای مطالعه و انجام تکالیف درسی

- در بعضی موارد تغییر محیط زندگی و مدرسه.

همچنین باید توجه کرد، نوع ارتباط معلم نیز با علاقه کودک به تحصیل ارتباط دارد. معلم با حوصله با تشویق به موقع، اعتماد به نفس کودک را تقویت کرده که نقش مهمی در موفقیت تحصیلی او دارد. همچنین نباید از تأثیر دوستان و همسالان نیز در علاقه مندی او به ادامه تحصیل غافل شد. پس والدین باید فرزندشان را در انتخاب دوست مناسب راهنمایی کنند.

راهکارهای تقویت خواندن

   

1- حل مسئله

یکی ازمهارت های اساسی خواندن حل مسئله است. دراین حالت متنی انتخاب می کنیم که دارای گره داستانی باشد و ازدانش آموزان می خواهیم پس ازمطالعه ی داستان گره موجود را پیداکرده وحل کنند. مثلا درقصه ی "کی بود ؟ کی بود ؟" یا "تمیز باش و عزیز باش" می توان گفت اگربه جای یکی ازشخصیت های داستان بودی چه می کردی؟  درمتن درس ها نیز می توان پرسش های تفکربرانگیزی مطرح کرد که دانش آموزان به آن ها پاسخ دهند.

  2- بیان پیام اصلی متن

متن خواندنی را دراختیار دانش آموزان قرار می دهیم تا آن رابخوانند . سپس درباره ی متن فکرکرده وپیام اصلی داستان را بگویند. مثلا درس "چوپان درست کار" رابخوانند و نظرخود را بگویند یا بنویسند.

  3- بررسی جزئیات

یکی دیگرازمهارت های خواندن تجزیه وتحلیل متن وبررسی جزئیات است. تشخیص مکان وفضای داستان ، قهرمانان وشخصیت های داستان ، مجموعه ی رویدادهای جزئی ، اشیا وپدیده ها وازجمله مواردی هستند که دانش آموزان دربررسی درس می توانند تمرین کنند. مثلا درس" مسجد محله " رابخوانند ومهمترین فعالیت های مسجد رابیان کنند.

4- استخراج نتایج

براساس این مهارت دانش آموزمتن خواندنی رامطالعه می کند وپس ازتحلیل ذهنی وبررسی قسمت های مختلف متن نتیجه گیری خودرا اعلام کنند. مثلا ازدانش آموزان می خواهیم داستان " روباه و خروس " را بخوانند ونتیجه ی داستان را درچندجمله گفته یا درچند سطر بنویسند.

 

5- بیان دریافت ها واستنباطات

متن خواندنی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم تا آنرا

بادقت مطالعه کنند.سپس از آنها می خواهیم که به ما بگویند

از این متن چه  فهمیده اند؟ به آنها فرصت می دهیم

پاسخ های خودرا بگویند

6-  قضاوت و داوری

دانش آموزان متن را می خوانند و با توجه به راهنمایی معلم

 درباره شخصیت ها با موضوعات مورد نظر به قضاوت و

داوری می پردازند.گفتنی است که این مهارت متناسب با

توانایی دانش آموزان باید اجرا شود.

7- تصمیم گیری

متنی ساده یا داستانی را به دانش آموزان می دهیم تا آنرابخوانند و درباره ی موارد خواسته شده تصمیم بگیرند.مثلا به ما بگویند اگر به جای نویسنده بودند چه می کردند یا درباره ی مواردی که معلم تعیین کرده تصمیم گیری کنند.

تکالیف فرزندتان

وقتی کودکان می‌بینند که والدینشان در انجام تکالیف مدرسه آنها، فعالانه و علاقه‌مندانه مشارکت می‌کنند در امور تحصیلی موفق‌تر عمل خواهند کرد. در حقیقت علاقه والدین به امور تحصیلی فرزندان به دانش‌آموز نشان می‌دهد که آنچه انجام می‌دهد از اهمیت خاصی برخوردار است.


ادامه مطلب...

خوراکی های سالم برای زنگ تفریح

معرفی 6 خوراکی سالم برای زنگ تفریح

اگر فرزندتان کمبود وزن دارد، می‌توانید یک برگه پنیر پیتزا هم به ترکیب اسنک اضافه کنید.


 

براساس اعلام مسوولان اداره سلامت وزارت آموزش و پرورش، قرار شده از امسال طرح توزیع غذای گرم در بوفه مدرسه‌ها، به‌خصوص مدارس تهران،‌ اجرا شود. طبق این طرح، بوفه‌های مدرسه‌ها در صورت برخورداری از امکانات لازم طبخ و توزیع غذای گرم، سالم و بهداشتی، می‌توانند غذاهایی مانند آش رشته، لوبیا، عدسی، ماکارونی با سویا، تخم‌مرغ و سیب‌زمینی آبپز را عرضه کنند. با این حال، کم نیستند والدینی که ترجیح می‌دهند خودشان خوراکی زنگ تفریح فرزندشان را تهیه کنند تا مشکلی از نظر بهداشت و سلامت موادغذایی او را تهدید نکند. به همین دلیل  به معرفی 6 خوراکی مغذی و خوشمزه برای زنگ تفریح بچه‌ها پرداخته‌ایم.


ادامه مطلب...

تغذیه سالم کودکان دبستانی

تغذیه سالم کودکان در دوران دبستان


 


سال هایی که کودک در مدارس ابتدایی می گذراند، از نظر تغذیه دوره مهمی است؛ زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد اگرچه سرعت رشد آنها کمتر از سال های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد متکی بر روند مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می دهد. اصولا دانش آموزان به ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه های غذایی شامل شیر، لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه جات و گروه نان و غلات مصرف کنند و تعادل و تنوع غذایی در این سنین مورد توجه قرار گیرد.


ادامه مطلب...

معرفی کتب مفید آموزشی

معرفی کتب مفید آموزشی

 

12 اصل یاددهی ـ یادگیری در عمل؛ رنیت ناملاکین و دیگران؛ اصغر نوری امام‏زاده‏ای؛ اصفهان: نوشته، 1389

اختلال در خواندن؛ جنیفر مور مالینوس؛ مرجان حاجی‏بابایی،؛ تهران: تیمورزاده، 1389


ادامه مطلب...